Elektroniczny odpis aktu stanu cywilnego
Od 21 kwietnia 2020 r. jest dostępna nowa, rozszerzona e-usługa, uruchomiona przez Ministerstwo Cyfryzacji, która umożliwia wnioskowanie online o odpis aktu stanu cywilnego bez konieczności wychodzenia z domu. Dzięki tej e-usłudze, od tej pory można nie tylko zawnioskować o odpis online, ale także otrzymać go od ręki w wersji elektronicznej. Dokument jest generowany bezpośrednio z Systemu Rejestrów Państwowych (SRP), a następnie automatycznie przesyłany na skrzynkę wnioskodawcy Mój Gov.
Wydanie dokumentu od ręki jest możliwe przy spełnieniu trzech warunków.
- odpis aktu, o który wnioskujesz, musi dotyczyć Ciebie, Twoich dzieci, małżonka lub rodziców,
- system, w trakcie wypełniania wniosku, musi potwierdzić, że możliwe jest automatyczne wydanie odpisu
- płatności za odpis należy dokonać online.
Co zrobić, aby uzyskać odpis w wersji elektronicznej?
Najpierw należy założyć profil zaufany, potem zalogować się do konta Mój GOV, a następnie wybrać e-usługę „Uzyskaj odpis aktu stanu cywilnego (urodzenia, małżeństwa, zgonu)”. Wypełniając elektroniczny formularz, należy zaznaczyć, aby dokument został wysłany na skrzynkę Mój GOV.
Taki uzyskany odpis, będzie miał moc prawną tylko w wersji elektronicznej. Automatyczny odpis będzie zawierał podpis kwalifikowany potwierdzający autentyczność odpisu.
Za uzyskanie odpisu trzeba zapłacić:
- 22 zł – za odpis skrócony aktu stanu cywilnego (także za odpis wielojęzyczny w formie papierowej),
- 33 zł – za odpis zupełny aktu stanu cywilnego.
Nowa e-usługa została współfinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020.